Sunday, September 22, 2013

Larang abu Chin Peng jadikan kita bahan ketawa: Bekas KPN, Abdul Rahim. No law to stop ashes being brought back: Wan Junaidi

CHIN PENG IS SUCH A HOT TOPIC NOW!


Larang abu Chin Peng jadikan kita bahan ketawa, kata bekas KPN

September 21, 2013
Latest Update: September 21, 2013 01:05 pm

Bekas Ketua Polis Negara (KPN) Tan Sri Abdul Rahim Mohd Noor memberi amaran Malaysia akan menjadi bahan ketawa jika kerajaan tidak berganjak daripada keputusan `naif’ dengan enggan membenarkan abu mayat  Chin Peng (gambar) dibawa masuk ke dalam negara untuk ditanam.

Menurutnya, tindakan itu juga akan menyebabkan bekas pemimpin komunis itu bertukar menjadi ikon dan ia adalah langkah terkebelakang dalam cubaan kerajaan untuk memenangi semula sokongan masyarakat Cina berikutan prestasi buruk dalam pilihan raya umum yang lalu.
“Masyarakat heboh mengenai abunya tidak dibenarkan dibawa masuk ke Malaysia. Pertelingkahan ini berlanjutan keterlaluan. Saya fikir ia sedikit naïf.
“Jika kerajaan tunduk kepada tekanan awam untuk tidak membenarkan abu mayat Chin Peng dibawa balik, saya fikir, kita akan membuat Malaysia ditertawakan oleh seluruh dunia,” katanya ketika ditemubual dari United Kingdom yang disiarkan BFM semalam.
Abdul Rahim, yang juga pengarah Cawangan Khas pada masa itu, mengetuai rundingan damai yang akhirnya mencetuskan Perjanjian Damai Haadyai 1989 – yang mengakhirkan secara rasmi pertempuran ahli Parti Komunis Malaya (PKM) yang bersenjata dengan kerajaan..
Penolakan untuk membenarkan Chin Peng pulang ke negara ini ketika beliau masih hidup, katanya, juga seperti mengejek dan memperolok-olokkan perjanjian damai itu.
Katanya, beliau pada masa itu meyakinkan kerajaan untuk berbincang dengan komunis, lebih 30 tahun selepas kegagalan rundingan Baling pada 1955.
Beliau berkata, walaupun Darurat 12 tahun tamat pada 1960, pasukan keselamatan masih bertempur dengan sisa komunis pada 1980-an, tetapi penolakan terhadap komunisme dalam kawasan adalah peluang untuk memperbaharui rundingan damai.
Pada masa itu, katanya, masih ada kira-kira 2,000 komunis sepanjang sempadan Malaysia-Thailand, dengan dua kumpulan terbesar ialah Biro Malaya Utara dan Rejimen ke-10 yang sebahagian besarnya ialah orang Melayu.
Beliau berkata, dengan sokongan perdana menteri pada masa itu, Tun Dr Mahathir Mohamad, Cawangan Khas secara rahsia mengadakan rundingan dengan komunis pada penghujung 1987 dan awal 1988 di pulau Phuket yang bertahan untuk lima pusingan.
Hasilnya, perjanjian damai 1989 ditandatangani di Haadyai merangkumi dua persetujuan, satu mengandungi dua terma utama dan satu lagi butiran pentadbiran mengenai bagaimana terma berkenaan akan dilaksanakan.
“Saya terbabit dalam merangka kedua-dua persetujuan, jadi saya mempunyai pengetahuan penuh bahawa mengikut terma persetujuan itu, semua perjanjian itu mengikat setiap ahli PKR, daripada yang tertinggi, paling utama hingga ke bawah, paling bawah.
“Jadi jika anda kata Chin Peng, sebagai setiausaha agung parti itu adalah ahli paling tinggi, maka dia layak mendapat semua kelebihan seperti dijanjikan dalam perjanjian itu, yang termasuk membenarkan beliau untuk kembali ke Malaysia,” katanya.
Beliau berkata, menurut perjanjian itu, dalam keadaan di mana bekas ahli komunis itu tidak dibenarkan secara tetap pulang ke Malaysia, mereka patut dibenarkan memasuki negara atas kebenaran lawatan sosial.
“Tetapi dalam kes Chin Peng, dia tidka dibenarkan kedua-duanya. Pada saya, ia tidak masuk akal. Ia tidka adil. Ada bekas komunis lain yang dibenarkan untuk balik dan mereka kebanyakannya Melayu,” katanya.
“Abdullah CD (pengerusi PKM) dibenarkan balik ke Malaysia dan diberi pengampunan oleh Sultan Perak. Rashid Maidin (ahli jawatankuasa pusat PKM), saya diberitahu menunaikan haji menerusi Kuala Lumpur dengan bantuan pihak berkuasa Malaysia. Apa semua ini?,” katanya.
Bagaimanapun, katanya, beliau tidak bersedia untuk mengandaikan bahawa keputusan kerajaan itu ada kaitan dengan perkauman dan pada pendapatnya dalam isu Chin Peng, kerajaan tidak menghormati perjanjian damai itu.
Beliau berkata, masyarakat nampaknya tidak faham konteks perjuangan komunis antarabangsa dan menganggap pemberontakan 40 tahun komunis di Malaya adalah pergaduhan Chin Peng seorang dri dan hanya dia seorang yang mengarahkan semua tembakan dan pembunuhan.
“Saya tidak tahu mengapa ia jadi seperti ini (Chin Peng lawan kerajaan). Hakikatnya ialah baik atau buruk – apa pun Chin Peng itu, latar belakangnya ialah perjanjian damai sudah ditandatangani. Kita patut menghormati terma dan syaratnya,” katanya.
Chin Peng menghabiskan sepertiga hidupnya dalam buangan di Thailand.
Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sebelum ini berkata, kerajaan tidak akan menarik diri daripada pendiriannya untuk menghalang abu mayat Ching Peng dibawa balik dan mencabar mereka yang tidak berpuas hati dengan keputusan itu untuk mengambil langkah undang-undang.
Semua pintu masuk ke dalam negara berada dalam keadaan berjaga-jaga, kerana kerajaan bimbang abunya dibawa masuk.
Semalam, parti komponen Barisan Nasional (BN), MCA juga melahirkan pendapat bahawa mayat Chin Peng patut dibenarkan pulang ke sini untuk kali terakhir.
Pengerusi biro publisiti parti itu, Datuk Heng Seai Kie berkata, mayat pengganas Dr Azahari Husin dan Nordin Mohamad Top dibenarkan untuk dikebumikan di Malaysia.
Kumpulan hak Melayu, Perkasa, bagaimanapun, memberi amaran kepada MCA supaya parti itu jangan menimbulkan kemarahan orang Melayu dengan mendesak Putrajaya membenarkan abu mayat Chin Peng dibawa balik ke sini.
Setiausaha agungnya, Syed Hassan Syed Ali, berkata ramai orang Melayu dan Cina mati dai tangan komunis yang diketuai Chin Peng ketika pemberontakan.
Chin Peng atau nama sebenarnya, Ong Boon Hua, meninggal dunia di hospital di Bangkok pada Hari Malaysia, sebulan sebelum hari lahirnya yang ke-89. Beliau ketika hayatnya berulang kali menyuarakan hasratnya untuk dikebumikan di kampungnya di Sitiawan, Perak.
Chin Peng lari ke China pada 1961 dan kemudian tinggal di Bangkok di mana dia diberikan pasport asing.
Beliau dilaporkan berpindah ke Haadyai beberapa tahun lalu dan berulang alik dari Haadyai ke Bangkok untuk mendapatkan rawatan penyakit barah.

Beliau dilantik sebagai setiausaha agung PKM pada usia 23 tahun dan menjadi “musuh nombor satu” British di Asia Tenggara ketika pemberontakan komunis di Malaya. – 21 September, 2013.

No law to stop Chin Peng’s ashes being brought back, says Deputy Home Minister

BY DESMOND DAVIDSON
September 21, 2013
Latest Update: September 22, 2013 07:07 am
Even as Prime Minister Datuk Seri Najib Razak rejected calls for the remains of former communist leader Chin Peng to be allowed into Malaysia, a deputy minister today reminded Putrajaya that it has no legal power to stop anyone from doing so.
“There is nothing any of the authorities can do. We have no laws to stop the ashes from being brought in or penalise anyone carrying the ashes in,” said Deputy Home Minister Datuk Wan Junaidi Tuanku Jaafar (pic) after closing a career carnival at the Islamic complex in Kuching today.
His statement closely followed a warning by former police chief Tan Sri Abdul Rahim Noor that Malaysia risked becoming a laughing stock to the world if it refused to allow Chin Peng’s ashes to be interred in the country.
Chin Peng, who died in Bangkok on September 16, had repeatedly voiced a wish to be buried in his hometown of Sitiawan, Perak.
Wan Junaidi, who fought the communists at the height of the Malayan emergency in Sarawak, said he wouldn't know how the authorities would deal with anyone found carrying an urn with Chin Peng's ashes at the airport.
“I can't imagine it," he said, adding he was not aware of any law to stop such an act.
And even if there were such laws, it would be difficult to prevent the ashes from being smuggled by those determined to do so, he added.
“There's nothing the government can do about it,” said Wan Junaidi, a lawyer.
Najib had on Friday said Putrajaya would not budge from its stand and challenged those unhappy with the decision to seek legal redress.
"The government has decided and those unhappy with the decision can challenge it in court," he said.
Wan Junaidi said that Putrajaya feared that allowing Chin Peng's remains into the country might have repercussions. He said the government feared Chin Peng's supporters would build a shrine at the site where his remains would be interred, even adding that such a site could stir a communist revival.
Wan Junaidi denied that the government's decision was racist, a charge made by Barisan Nasional's key partner, MCA. The Chinese party had contrasted the decision to the stance taken by Putrajaya in letting the bodies of two Malaysian terrorists be returned from Indonesia to be buried in their hometowns.
“It's not a question of race. It's all about his fight, his struggle and who he fought. If Chin Peng was a Malay, an Iban, a Kadazan or a Dusun, his ashes too would not be allowed back into the country. He was a communist who fought against the government of the day. He did not only fight the British.
“If he had stopped fighting after the British left, then history would have been different. He did not. He fought well into the 80s, well after Malaysia was formed,” explained the former deputy speaker of Parliament.
MCA publicity bureau chair Datuk Heng Seai Kie, in making the comparisons, had referred to the late Dr Azahari Husin and Nordin Mohamad Top, both accused of bombings in Indonesia between 2002 and 2005.
This was immediately countered by Home Minister Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, who said: "Those terrorists did not kill our military or police personnel, or our people."
Chin Peng will be cremated in Bangkok on Monday according to Buddhist rites. – September 21, 2013.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails




bangsar south bangsar south bangsar south bangsar south bangsar south couple sex couple sex couple sex couple sex couple sex balcony balcony balcony balcony balcony balcony video video video video video video sex sex sex sex sex sex sex jho low 1mdb jho low 1mdb jho low 1mdb jho low 1mdb jho low 1mdb jho low 1mdb jho low