Thursday, August 6, 2009

TBH inquest: Mystery DNA on his belt

  • A broken belt with DNA of two mystery men may hold the key as to who was the last person who had physical contact with dead political aide Teoh Beng Hock.MORE
  • DNA expert grilled
    'Was Teoh held on waist?'
So far, only 'no, no, no' and more mysteries...No adrenalin test done, no entries in visitors' log, no match for DNA on Teoh's body. Two mystery men...

Not suprising as there were many mysterious murder cases like Altantuya. The two policemen didn't even know her, much less to want to kill her...of course, there was a 'mystery' man who swore that he did not know her yet even though his name 'Najib Razak' was brought up in court.

Will the death of TBH end up as another case of 'No Justice' and full of mysteries...?

FLASHBACK

Altantuya dan Abdul Razak makan angin ke Perancis, Itali

SHAH ALAM 29 Jun — Hari kesepuluh perbicaraan kes pembunuhan model sambilan warga Mongolia, Altantuya Shaaribuu diberitahu bahawa Altantuya dan Abdul Razak Baginda telah pergi makan angin bersama-sama ke Perancis dan Itali pada 2005.

Burmaa Oyunchimeg, 26, menyangkal cadangan kononnya hubungan antara sepupunya Altantuya Shaariibuu dan penganalisis politik itu telah putus pada bulan Ogos 2005.

“Saya tahu kenapa mereka (Altantuya dan Abdul Razak) masih mempunyai hubungan (dan belum putus pada akhir bulan Ogos 2005). Mereka pergi makan angin ke Eropah — Perancis dan Itali, bersama-sama,” kata Burmaa menjawab soalan Timbalan Pendakwa Raya (TPP), Manoj Kurup semasa pemeriksaan semula.

Semasa pemeriksaan balas oleh peguam Abdul Razak, Wong Kian Kheong, Burmaa tidak bersetuju bahawa beliau tidak mengetahui secara peribadi perjalanan Abdul Razak dan Altantuya ke Eropah kerana beliau tidak mengikut mereka.

Semalam, Burmaa memberitahu mahkamah bahawa beliau menerima satu pesanan ringkas (SMS) pada 2006 daripada Abdul Razak yang mengatakan bahawa beliau (Abdul Razak) tidak mahu berjumpa Altantuya lagi.

Bagaimanapun, beliau tidak bersetuju dengan Kian Kheong semasa diperiksa balas bahawa Abdul Razak telah memberitahunya (Burmaa) menerusi SMS bahawa beliau telah memutuskan hubungan dengan Altantuya pada 2005.

Burmaa, saksi pendakwaan keenam, memberi keterangan pada perbicaraan terhadap C/Insp. Azilah Hadri, 30, dan Koperal Sirul Azhar Umar, 35, yang didakwa membunuh Altantuya, 28, di lokasi antara lot 12843 dan 16735, Mukim Bukit Raja di sini antara pukul 10 malam 19 Oktober dan 1 pagi 20 Oktober tahun lepas.

Abdul Razak, 46, dituduh bersubahat dengan kedua-dua anggota polis dari Unit Tindakan Khas (UTK) itu untuk melakukan pembunuhan itu di Wilayah Persekutuan antara 9.54 pagi, 18 Oktober 2006 dan 9.45 malam, 19 Oktober tahun lepas.

Mereka boleh dihukum mati jika sabit kesalahan.

Burmaa, yang memberi keterangannya dalam bahasa Mongolia dan diterjemahkan ke bahasa Inggeris oleh seorang penterjemah mahkamah, juga tidak bersetuju kepada soalan bahawa beliau tidak tahu secara peribadi bagaimana Altantuya hilang.

“Saya tidak bersetuju kerana saya tahu beliau (Altantuya) datang untuk berjumpa dengan Razak Baginda. Beliau hanya tahu Razak Baginda di Malaysia.

Saya pernah melihat gambar Altantuya, Razak Baginda dan seorang pegawai kerajaan,” katanya.

Semasa disoal lanjut oleh peguam Karpal Singh, yang bertindak sebagai peguam pemerhati bagi keluarga Altantuya, Burmaa berkata, Altantuya telah menunjukkan kepadanya gambar Altantuya dan Abdul Razak dengan pegawai kerajaan Malaysia itu serta orang lain sedang menikmati jamuan pada satu meja bulat.

Beliau berkata, Altantuya menunjukkan gambar itu di Hong Kong selepas beliau (Altantuya) balik dari Perancis. (Burmaa bertemu dengan Altantuya di Hong Kong).

Karpal: “Boleh kamu terangkan gambar apa?"

Burmaa: “Ada satu gambar, saya fikir, Altantuya dengan Razak Baginda dan seorang pegawai kerajaan Malaysia dan orang lain sedang menikmati jamuan. Mereka duduk di meja bulat.”

Karpal: “Kamu tahu siapa pegawai kerajaan itu?

Burmaa: “Najib Razak. Saya ingat nama Najib Razak kerana nama Razak itu sama (dengan Abdul Razak Baginda).”

Bagaimanapun, Burmaa tidak menunjukkan gambar itu kepada mahkamah.

Pada mulanya berlaku sedikit kekeliruan di mahkamah apabila Hakim Datuk Mohd. Zaki Md. Yasin berkata beliau tidak mempunyai keterangan Burmaa berkaitan dengan gambar itu dalam rekodnya.

Karpal Singh memberitahu hakim itu bahawa Burmaa telah memberi keterangan tetapi beliau (hakim) tidak mencatatnya. - Bernama

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails




bangsar south bangsar south bangsar south bangsar south bangsar south couple sex couple sex couple sex couple sex couple sex balcony balcony balcony balcony balcony balcony video video video video video video sex sex sex sex sex sex sex jho low 1mdb jho low 1mdb jho low 1mdb jho low 1mdb jho low 1mdb jho low 1mdb jho low